In Maastricht wordt ‘De Groene Loper’ aangelegd, een bijna 2,3 kilometer lange verkeerstunnel die deel uitmaakt van de snelweg A2. Dit is de eerste Nederlandse dubbeldekse tunnel met vier tunnelbuizen; twee boven en twee onder met elk twee rijstroken. Imtech neemt in combinatie met Strukton en Ballast Nedam (samen de combinatie Avenue2) het ontwerp en de realisatie van alle technische oplossingen.

In Stockholm gaat het om werk aan de snelweg E18, een verbinding in het noordelijke deel van de stad. Dagelijks gebruiken 50.000 voertuigen deze weg, waarin ook twee tunnels voorkomen. Ter verbetering van de verkeersveiligheid zal Imtech een hightech Motorway Traffic Management (MTM) systeem implementeren.

Moskou

De Russische stad Moskou werkt aan verbetering van de verkeersmobiliteit. Bestaande infrastructuur wordt geüpgraded, zoals verkeerscentrales, glasvezelnetwerken en intelligente verkeersregelaars. Na twee succesvolle pilots is opdracht ontvangen voor levering van ruim 200 hightech verkeersregelaars, dit als eerste fase voor een verdere ontwikkeling in de komende jaren.

In opdracht van Dublin City Council heeft Imtech in 2012 een meerjarig onderhoudscontract verworven voor het onderhoud aan en beheer van het verkeersmanagementsysteem. Dit leidt tot spin-off in de vorm van nieuwe orders voor het verkeerstechnisch onderhoud voor de luchthaven Dublin en een operationeel contract voor de technische infrastructuur in de beeldbepalende Samuel Beckett Bridge in Dublin.

In Kopenhagen is in 2012 opdracht ontvangen voor het onderhoud aan de technische infrastructuur voor alle 365 kruispunten en de realisatie van een hightech trafficmanagementsysteem met als doel de Deense hoofdstad in 2025 volledig CO2-neutraal te maken. Als aanvulling hierop zijn nieuwe orders ontvangen voor: de aanleg van een hightech Road Monitoring Systeem (RMS), de inrichting van tien kruispunten met Imtech's eigen ImFlow-technologie, coöperatieve communicatie tussen bussen en verkeersregelaars en prioritering van het fietsverkeer.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl